prettygreeting


click to create your own

Tuesday, January 10, 2012

Kematian adalah sesuatu yang PASTI!!!!

Assalammualaikum..... Bismillah... kita mulakan dengan dalil al-Quran dari surah Al-Munafiiqun :11

maksudnya: dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang itu (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya dan Allah amat mendalam pengetahuan-Nya dari segala yang kamu kerjakan.


apa yang anda fikir tentang kematian??? sudah bersediakah kita tuk berdepan dengannya?? apa sudah cukup kah bekalan kita diatas dunia ini tuk kita bawa ke alam sana?? hurm, kalau ditanya pada saya tentunya belum cukup segala amal yang saya ada tuk menghadap Nya.. bahkan kalau dihitung barangkali tiada apa2 untukku persembahkan pada Mu ya Allah, terlalu banyak dosa yang dilakukan hambaMu ini diatas muka bumi ini... aku tak layak untuk memohon syurgamu ya Rabb namun aku juga tak sanggup tuk melangkah ke nerakaMu dan kini aku hanya mampu mengharapkan pada PengampunanMu atas segala dosa2 yang telah aku lakukan...

lately nie, kerap berfikir macam mana agaknya kalau aku DIJEMPUT tuk bertemu Dia disana sedangkan aku masih leka dengan mainan dunia!! adakah setiap amalan2 ku selama ini diterima ya Allah atau tiada langsung yang dapat membantuku disana kelak! Ya Allah hidupkanlah aku dalam Islam, jadikan aku hambaMu yang bersyukur diatas segala kurniaanMu, tetapkanlah hatiku dalam keimanan dan agamaMu, dan jikalau kematian itu adalah yang terbaik bagiku maka matikanlah aku dalam iman... ameen ya Rabb...


"tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasakan kematian. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahala kamu" (Ali Imran : 185)

"kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seseorang manusia pun sebelummu (Muhammad) maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal?" (al-Anbiya' : 34)

"semua yang ada dibumi itu akan binasa" (al-Rahmaan : 26)


4 comments:

  1. assalamualaikum,

    terima kasih untuk perkongsian ini.
    mintak izin share apa-apa yang bermanfaat dari belog awak..

    salam perkenalan dari saya..

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam warahmatullah...:)

    alhamdulillah, silakan klu nak share mana2 artikel pun.. salam kenal kembali! hurm, peminat ustzh fatimah syarha yerr?? layyinul harir mcm nama dlm novel "tautan hati"..=)

    ReplyDelete
  3. heel.minat dengan watak layyinul Harir.yang berkorban cinta,demi CINTA ilahi.=)..

    sy sedang menjiwai watak itu dalam dunia realiti saya..doakan saya dapat cintai Allah dan Rasul lebih dari apa dalam bumi ini..

    salam kenal lagi.=)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, sy doakan awk istiqamah selalu k.. doakan sy sama taw! huhu... =)

    ReplyDelete