prettygreeting


click to create your own

Monday, January 16, 2012

APA ITU CINTA??

Hurm, balik2 cinta! Tak habis2 dengan ceritera cinta nie kan… kenapa tajuk cinta nie pulak yang naik kali nie?? Alkisahnyerr, disuatu hari yang hening tue saya online lah FB dan entah kenapa bukak jerr homepage dari atas sampai ke bawah kawan2 update tentang “CINTA”…! Terlintas jugak kat kepala waktu tue, “hari nie hari cinta sedunia ker??... sampai hampir sumer org update status & share link tentang cinta..! pernah tak dengar org cakap, cinta itu buta?? Aik, betul ker buta..hehe.. sebenarnya bukan cinta tue yang buta tapi orang yang dibayangi cinta tue yang membutakan cinta kan?? Setuju tak?? (sambil angguk2 kepala)… saya tahu & faham semua diantara kita mempunyai rasa cinta…. Dan sebenarnya cinta tue adalah sesuatu yang subjektif, setiap org akan bagi definisi yang berbagai… banyak kategori yang boleh kita masukkan dalam cinta nie sebenarnya… contohnyerr, cinta kepada Pencipta… cinta pada kedua ibu bapa, cinta kepada kawan2, cinta kepada suami/isteri… dan banyaklah lagi… setiap manusia yang normal semestinyerr pernah jatuh cinta! Saper yang tak pernah tue cuba check balik anda normal tak??huhu… sesiapa yang tidak menyayangi tidak akan disayangi...!

Rasa cinta pasti ada, Pada makhluk yang bernyawa

Sejak lama sampai kini, Tetap suci dan abadi

Takkan hilang selamanya, Sampai datang akhir masa.

Perasaan insan sama, Ingin mencinta dan dicinta

Bukan ciptaan manusia, Tapi takdir yang kuasa

Janganlah engkau mungkiri, Segala yang Tuhan beri

**RENUNGKANLAH "ALBUM PELITA HIDUP III: ARTIS HIJJAZ"***


Sedikit selingan makna “CINTA” dari filem dari Indonesia yang kukagumi Ketika Cinta Bertasbih karya Habiburrahman!


"Cinta adalah kekuatan yang mampu..

mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur

mengubah malang jadi untung, mengubah sedih jadi riang

mengubah setan jadi manusia, mengubah iblis jadi malaikat

mengubah sakit jadi sihat, mengubah bakhil jadi dermawan

mengubah kandang jadi taman, mengubah penjara jadi istana

mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi mahabbah

Itulah dia Cinta.."


Cinta adalah fitrah bagi setiap manusia, setiap dari kita diciptakan Allah perasaan ingin mencintai & dicintai… tak ada siapa pun yang terlepas dari perasaan ini kan.. Cuma cara kita kita menzahirkannya mungkin berbeza bagi setiap individu..

1) CINTA KEPADA PENCIPTA (ALLAH)

Cinta ini adalah cinta yang harus kita utamakan dari cinta yang lain!!! Kenapa?? Kerana hanya dengan mencintai Dia hidup kita akan mendapat ketenangan, hanya padaNya tempat kita mengharap & memohon pertolongan! Pada Dia tempat kita mengadu segala kesusahan kerana hanya Dia lah pemilik mutlak diri kita yang lemah ini… untuk mendapat kan cinta-Nya kita haruslah belajar untuk mencintai Dia dahulu, alangkah bertuahnya jika kita mendapat cinta Allah kerana jika cinta Allah kita berjaya perolehi insya Allah kita akan mendapat cinta org2 yang dicintaiNya… hebatkan kawan2…!

Dalam satu hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini."

(Hadis Riwayat Bukhari)


CINTA KEPADA IBU & BAPA

Setiap yang bergelar anak pasti ada rasa kasih sayang & cinta pada kedua ibubapa mereka! Percayalah walau seburuk mana dan seteruk mana pun mereka, ianya takkan pernah memutuskan hubungan darah yang mengalir di dalam badan kalian! Mereka adalah insan yang sepatutnya kita hormati dan kasihi sampai bila2, INGAT! Kita hanya ada satu ayah & ibu mereka tiada galang gantinya, istimewakan mereka selagi Allah memberi kita kesempatan untuk berbuat demikian… semuga lidah yang tajam ini tidak sekali2 mengguris hati & perasaan mereka dan semuga Allah memelihara dan memberkati kehidupan mereka didunia mahupun diakhirat…!

“ya Allah Kau peliharalah kedua ibubapaku, dan Engkau kasihi mereka sepertimana mereka mengasihaniku diwaktu aku masih kecil”


3) CINTA KEPADA SAHABAT HANDAI

Hurm, apa yang anda faham tentang cinta kepada sahabat2?? Semua orang mempunyai sahabat betul tak? Dan kita semestinya cinta & sayang dengan kawan2 kita kan?? Macam mana agaknya cara kita lontarkan kasih sayang tue yerr?? Ok, senang jerr pada saya kalau kita berkawan dengan seseorang tue biarlah ikhlas semata-mata kerana Allah, insya Allah manisnyerr ukhuwah yang terjalin antara kita dengan sahabat tue akan meresap kedalam jiwa… bagi saya kalau kita berkawan dengan seseorang tue biarlah kekal sampai bila2 dan kalau boleh jangan sampai terputus hubungan, dan dalam bersahabat mesti banyak beralah atau give & take to each other…! Jangan slalu berbeza pendapat, jujur antara satu sama lain dan kalau ada apa2 fitnah yang datang tentang sahabat tue adalah lebih elok kalau kita tanya sendiri kesahihannya pada yang empunya diri…! “SAHABAT SAMPAI SYURGA”


“Ya Allah, tika Kau hadiahkanku sahabat, Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanMu.. Kau jadikanlah hatinya berlapang dada menerimaku.. Ya Allah, tika Kau hadiahkanku sahabat, Kau jadikanlah sahabatku ini sebagai teman seperjuanganku, peniup semangat juangku.. yang saling membantu memikul amanah dakwah agamaMu.. Ya Allah, tika Kau hadiahkan aku sahabat, Kau jadikanlah hubungan ini disemai atas keredhaanMu.. Teguhnya atas cinta padaMu.. Dilindungi dari segala maksiat & hal-hal yang melalaikan dari mengingatiMu.. Ya Allah bahagiakanlah hatiku dan hati seluruh sahabatku dengan cinta kepadaMu..”


4) CINTA KEPADA PASANGAN (SUAMI/ISTERI)

Bagi kategori nie, tak tahu macam mana nak ulas sebab belum ada pengalaman lagi..! hmm, sebagaimana yang kita tahu kan setiap manusia Allah cipta berpasang2.. opps! Sebelum tue, pastikan pasangan yang dah sah bergelar suami isteri yerrr, yang belum cepat2 lah persiapkan diri untuk menuju kearah cinta yang halal disisiNya.. Oleh itu, sebelum melayan alunan cinta, pastikan kita cukup bersedia dengan perancangan ke arah utk menghalalkan perhubungan, Jika perancangan belum pernah terlintas atau perjalanan masih jauh, adalah dinasihatkan cubalah sedaya upaya mengawal arus deras cinta yg hanya bakal menghanyutkan. Semuga cinta itu dizahirkan pada landasan yang betul agar ianya sentiasa dibawah rahmat Allah s.w.t

"Nikah adalah sunnahku (jalan agamaku), maka barangsiapa yang cintakan agamaku hendaklah dia menjalankan sunahku itu”. (Riwayat Abu Ya’la dari Ibnu Abbas)

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang.¨

(Ar-Rum: 21)

Setakat itu lah dulu entri kita kali nie…! Banyak lagi kategori sebenarnya, nak letak semua memang takkan habis, jadi fikir2 kanlah kemana hala tuju cinta anda sebenarnya ok! Jika ada yang tersilap silakan perbetulkan saya kerana yang baik itu datang dari Allah dan setiap yang buruk itu dtgnya dari diri saya sendiri… wallahu ‘alam… =)



3 comments:

  1. Salam hormat,
    Saya bukannya pengejar cinta, tetapi saya mengejar makna cinta. Mengapa kita seperti orang miskin yang menggunakan duit yang sama untuk membeli lebih dari 50 barang?. Duit itu ialah cinta.

    Jika masih ada mood untuk berbicara tajuk ini, silalah berikan jawapan. Dengan izin tuhan sekalian alam, saya ingin mengunjungi blog ini untuk meneruskan bicara.

    ReplyDelete
  2. nice blog :)

    salam kenal dari kami outbond di malang :)
    jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete